donderdag 2 juni 2011

Ook bij accountants gaat het digitale tijdperk bizar snel.



Zijn ze de hoge tarieven uit de oude tijd nog waard? Overleven zij?
Op de laatste dag van de maand mei een seminar Accountancy-nieuws bij Afas met 250 accountants. Wat een toplocatie, wat een efficiency als je daar binnen komt. Dat voel je. Alles klopt daar. Krijgen we een beeld geschetst door professor Heertje. Op leeftijd en nog altijd een scherpe visie met onverwachte humor. Waar draait het om? Het nieuwe werken volgens sommigen, volgens mij gewoon met open vizier alles delen. Dus de schoonmaakster zegt u in de lift, "deze maand wordt de omzet niet gehaald". Ze heeft het al gezien. Groot gevaar volgens Heertje is de déhumanisering, de mensen verdwijnen in het proces. Voorbeeld patiëntenhulp aan het bed staat vaste tijd voor. Red je dat niet, dan ben je ongeschikt. En dat in een tijd waarbij we op 14 jarige leeftijd al een opleiding moeten kiezen die voor de rest van je leven bepalend is wat je moet gaan doen. Bizar.

Waarom betaal ik €140/uur voor een medewerker die met € 3.600/ maand naar huis gaat.
Ik blijf het raar vinden, die bizarre winstmarges in de uren. Denken accountants dat klanten niet kunnen rekenen? Kostprijs van bovengenoemde persoon gaat met alle mogelijke overhead, 100% over de kop. Dat kun je zelfs met een topadvies nauwelijks meer goedmaken. De titel AA en RA zijn te dure titels geworden voor de ZZP'er en kleinbedrijf. Misschien zelfs wel voor het middenbedrijf. Wat is een oplossing? Boekhouders met goede kwaliteit inschakelen. Eindcijfers ter controle voorleggen bij een accountant tegen een vaste prijs. Houdt beide partijen scherp. Besparing 50% of meer op uw accountantskosten.

Wat gaat er bij accountants nu heel snel veranderen?
Digitale processen maken de dienst uit. Jaarrapporten maken is ronduit nog belachelijk. Is enkel om de zakken te vullen van accountants die het nieuwe werken nog niet door hebben. Elke bedrijf heeft al complete automatisering, of het is bijna mogelijk om de inkoop en verkoop te automatiseren. Processen sluiten steeds meer op elkaar aan. Workflowmanagement. Cijfers heeft de ondernemer dus elk moment beschikbaar. Einde van het jaar kan dit in principe zo door als aangifte. Accountantswerk is backoffice-werk geworden. Op de knop drukken is voldoende. Komt geen mensenhand en jaarrapport meer aan te pas. Uurtje factuurtje kun je niet meer waarmaken. Natuurlijk wil menig accountant, die in de oude tijd stil staat, de ondernemer doen geloven dat het anders is. Die accountant prijst zich vanzelf uit de markt.

Met een hartelijke groet, Nico van Koesveld. Laat gerust uw reactie achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw bijdrage. Deze wordt na controle mogelijk geplaatst.