woensdag 14 september 2011

Verzekeringsadviseurs zijn veel te trouw aan leveranciers


Waarom werken tussenpersonen niet meer met inkoopcombinaties en serviceproviders?
Afgelopen tijd had ik het genoegen om na veel te lang op kantoor te zitten weer diverse ontmoetingen te krijgen met veel collega's. Eerste was bij Koot en Van Basten, een sessie met hypotheekadviseurs met een Independer-waardering boven de 9 die met ons onze visie delen over onze toekomst. Wat verwachten we van onszelf en van onze aanbieders. Een tweede was een topper bij Delta Lloyd met OHRA, met, als onderwerp social media, en uiteraard de opening bij Flexfront. Veelvuldig contact met collega-tussenpersonen. De een wat verder als de ander, de meeste toch stuk voor stuk erg traditioneel denkend en werkend. Zucht.

Dan brainstorm je uiteraard over de gang van zaken, lol maken doe ik wel thuis.
Over hoe het nu gaat, en wat de toekomstvisie is. Wat mij dan opvalt is dat men vaak zaken doet met een beperkt aantal partijen "omdat het contact zo lekker loopt, ze begrijpen mij zo goed". Vooral met hypotheken. Ik ga dan bijna over mijn nek. Schiet toch op met "het contact loopt zo lekker". Je bent gewoon een simpele wederverkoper, een verlengde van een maatschappij of geldverstrekker.

Onafhankelijk advies begint met breed te vergelijken wat er in de markt te koop is.
Maatschappijen zijn en zullen steeds meer simpele leveranciers worden van steeds simpelere producten. En dan zullen ze ze erg goed moeten aanbieden, anders ga je naar een ander. Dat is een normale gang van zaken doen. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet. Voor 100% eerlijk.

Veel logischer is het om centraal in te kopen bij inkoopcombinaties of serviceproviders.
Dan hoorde ik veelvuldig dat genoemde partijen onvoldoende meedenken naar de meest optimale oplossing. Hier kan ik mij iets bij voorstellen. Dat beginnen serviceproviders ook nog maar net de ontdekken, meedenken naar de meest ideale situatie. Beetje intelligente vergelijkingssoftware ontbreekt vaak. En zelf aanschaffen, daar is nu even geen budget voor bij de tussenpersoon. Ik ken een partij die redelijke software inzet. Daar blijft het ook bij. Daar ligt nog een giga terrein bloot. Een enkele partij heeft daar al wel wat surrogaat-oplossingen voor. De meeste niet. Via een franchiseformule kan dit al beter, mits deze partij voldoende leveranciers in het systeem heeft.

Hier ligt een enorme kans voor wie nu inspeelt op de huidige markt.
Dan moet de traditionele tussenpersoon wel even durven breken met de huidige werkwijze. In principe volgens de AFM moet hij meerdere aanbieders vergelijken en via serviceproviders met geavanceerde software gaat dat gemakkelijker.

Tussenpersoon wordt zoet gehouden met een "beetje" persoonlijke service omdat dat zo goed voelt.
En ondertussen kabbelt de markt voort in een neerwaartse spiraal. Leveranciers draaien zich zenuwachtig vele malen in de rondte welke verandering ze nu weer moeten uitleggen aan personeel en de aandeelhouders. Aan ons als klant, leggen ze helemaal niets uit. Ze weten het ook niet meer.

Leveranciers moeten goede producten tegen een scherpe prijs neer kunnen zetten.
En voor de rest bemoei je alsjeblieft nergens meer mee, is mijn gedachte. Ontsla nu nog ruim de helft van het personeel, bezuinig op kantoren, op allerlei veel te dure overhead. Zorg voor een echt goed product tegen een zeer lage prijs.

Services als leverancier de serviceproviders en inkoopcombinaties.
Centrale controle van de aanstelling bij deze partijen. Van Kampen is daar een mooi voorbeeld van. Een aanstelling daar is volgens Lex van Kampen bepalend. Leveranciers moeten verder niet zeuren. Weer een administratiebelasting minder. Goede software ertussen en je bent drie stappen vooruit.

Ben ik nu de enige die zo denkt? Laat gerust je reactie achter. Geef mij een +1 waardering, dat helpt ons allemaal.

Hartelijke collegiale groet, Nico van Koesveld. Een betrokken belangenbehartiger voor de klant.

1 opmerking:

  1. eens met je insteek. Mis alleen naast Service Providers initiatieven a la Meetingpoint. Daar kun je ook vergelijken (al kan dat natuurlijk altijd beter) en verschillende producten van verschillende aanbieders benaderen.
    Wat ik mis in je stuk is: 'what's in it for the service provider'. Dit zijn commerciële partijen, waardoor ik wat huiverig ben voor het leggen van een controle instrument bij deze partijen. Zie ook mijn blog: http://meetingpointgroep.nl/blog/ketens_doorbreken

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor uw bijdrage. Deze wordt na controle mogelijk geplaatst.