maandag 19 november 2012

Allianz de fout in met lijfrentepolissen verlengen

Wat is de blunder op vrijdag 16 november 2012?
Allianz verlengd uit eigen beweging lijfrentepolissen voor afloopdatum met nog eens 5 jaar bij een 65 jarige relatie! Dit zonder overleg met de klant of tussenpersoon.
Accountmanager gebeld en gevraagd of hij op de hoogte is van dit beleid. Hij wist nergens van. Wel zou hij dit maandag onmiddellijk bij Allianz ter sprake brengen.

Hoe werkt het normaal?
De klant kan op einddatum van de polis de poliswaarde veiligstellen. Daarvoor kan deze een pensioenaanvulling regelen in overleg met de adviseur. Dat is meestal de bedoeling als je pensioenleeftijd behaald. Door nu de polis te verlengen, loopt de klant wederom risico als de beurs in deze onzekere tijden onverwacht fors daalt, dat de poliswaarde ook fors zakt.  


Juist deze zelfstandige niet aangekondigde handeling zonder overleg met de klant of met de tussenpersoon, is een blamage voor een maatschappij die zegt uitsluitend met tussenpersonen te werken.

Mail van 16 november 2012 aan Allianz
Goedemiddag ****,


Zojuist hebben wij met elkaar gesproken over de nieuwe werkwijze van Allianz inzake expirerende lijfrentepolissen. Wij zijn absoluut niet gelukkig met deze werkwijze en verzoeken je dan ook dit neer te leggen bij de desbetreffende afdeling.

Een voorbeeld van mijn onvrede betreft bovengenoemde polissen.
Wat is onze werkwijze:
1 maand voor expiratiedatum of uiterlijk 1 maand na expiratiedatum, bezoeken wij onze relaties inzake hun aflopende lijfrente contracten en inventariseren wij hun wensen.
Omdat bijna alle polissen gebaseerd zijn op beleggingen, weet je dus de werkelijke eind waarde 1 dag na expiratie>zeker als er geen belegging in het HOF is, is het raadzaam om deze datum af te wachten, zodat klant zeker weet wat het eindkapitaal is geworden en ik mijn vervolgvoorstel kan laten uitgaan op basis van deze eindwaarde.

Wat gebeurt er nu:
Allianz gaat eigen beweging, zonder verzoek van de klant of tussenpersoon, de einddatum met maar liefst 5 jaar verlengen.Van bovengenoemde polissen hebben wij nieuwe overeenkomsten ontvangen, met de mededeling dat de nieuwe originele polis naar de klant is verzonden.

Gevolgen:
Klanten hebben een correct voorstel van mij gehad en krijgen vervolgens een brief van Allianz dat de oude polis met 5 jaar is verlengd.Zojuist belde de heer ******** in, zijn einddatum moet nog komen, nl 1-12-2012 en hij heeft de nieuwe polis van Allianz ontvangen.Klant: dit is volstrekt onacceptabel, ik ga mijn rechtsbijstand inschakelen.

Fiscaal gezien dient een een lijfrentepolisbezitter, 6 maanden na expiratie, schriftelijk aan te geven wat hij met zijn polis wil doen.

Dringend verzoek:
Of Allianz per direct met deze werkwijze wil stoppen.
Nodeloos ongeruste klanten, wij moeten alles extra uitleggen etc.>
Graag ontvang ik hier zeer spoedig een terugkoppeling op.
Hoogachtend enz

Op 16 en 17 november tweets geplaatst. Geen enkele reactie van Allianz.
19 november 2012
Directie Allianz in de ochtend mobiel ingesproken. Tot op heden geen reactie.
Op twitter geen enkele reactie tot nu toe.

Mailreactie van Allianz 20 november 08.45 uur
Geachte heer ********,
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw klacht en zullen uw klacht over de procedure intern bespreken. Voor 27-11-2012 zullen wij hier bij u op terug komen.
Wij vertrouwen erop u hier voor nu mee van dienst te zijn.
met vriendelijke groet,
A****** N****
Claimspecialist

Mijn reactie 20 november  09.16 uur
 
Dank mevrouw N****,
Duurt mij te lang. Kan het niet sneller?
Deze klacht staat op de sociale media.
Ik wacht af. Nico van Koesveld
 

20 november 10.45 uur. Telefonische reactie Sjoerd Laarberg chief sales officer
We herstellen het en lossen het op. We doen dit noodgedwongen omdat helaas op veel aflopende polissen niet voldoende gereageerd wordt. Echter hier is het te vroeg ingezet. Mijn dank voor je actieve opstelling. 


Wordt vervolgd:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw bijdrage. Deze wordt na controle mogelijk geplaatst.