dinsdag 9 september 2014

WFT studies, dankzij doorgeslagen regelzucht, uitgebuit door opleidingsbedrijven

Onderaan de bijgewerkte reacties
Onredelijke WFT opleidingseisen leggen de financiële branche plat. 

En bijna iedereen accepteert het op wat gepruttel na. Jos Koets schreef het al in zijn blog, pure geldklopperij en een cursus die onvoldoende aansluit op de werkelijke praktijk. 

We kunnen op de Veluwe moeilijk betaalbaar en gecertificeerd personeel vinden, dus boden  twee van mijn kinderen, WO studenten, het aan om deze WFT studie naast hun huidige studie op te pakken zodat ze ook inzetbaar worden. Ik deel hier hun ervaring. 

Ervaring: het wft-examen van 2014
Op 19 augustus het wft schadeverzekering particulier examen gedaan.
Van te voren de studiestof van de Lindenhaeghe bestudeerd, de thuisstudiemethode. De stof over het kennis-onderdeel is prima, soms lastig uit op te maken wat je nou precies de hoofdlijnen uit de stof zijn. Maar toch over het algemeen, de stof is eenvoudig onder de knie te krijgen.

Met betrekking tot studeren van de vaardigheden, daar begonnen de problemen. Dit wordt kort toegelicht in de studiestof, maar naar mijn mening veel te weinig. Dit kan uitgebreider, wat zijn nou precies de vaardigheden die je moet beheersen en hoe beheers je deze?
Na de studie te hebben afgerond, de oefenexamens van de Lindenhaeghe besteld. Prima examens, sloten echter alleen aan op de kennisvragen. De vaardigheden die al zo lastig te leren zijn, kun je nu ook niet oefenen.

In mijn studiemethode, een gebaseerd op zoveel mogelijk oefenen en herhalen, heb je goede oefenexamens nodig. Zodat je thuis kunt oefenen. Maar de enige mogelijkheid die de Lindenhaeghe biedt is een ontzettend dure opleiding met lesdagen waarin je de studiestof kunt oefenen. Geldklopperij. En je moet in extra dagen investeren, wat in mijn geval onmogelijk was.

Een andere ontevredenheid ligt bij het wft-examen. De vragen sloten niet aan op de studiestof. Waren sommige vragen überhaupt aan bod gekomen in de studiestof? Waar sloegen sommige vragen over vaardigheden op. En dan de mogelijke antwoorden. Met verschillende juiste redeneringen zijn er vaak meerdere antwoorden mogelijk.

En wat doe je dan? Je neemt de gok. Dat is wat ik gedaan heb. Een groot deel van de antwoorden was gegokt. De uitslag? Een 6, op het randje geslaagd? Tevreden? Met de uitslag uiteindelijk wel, met het examen niet. Ik had liever een 8 gezien en een goed gevoel gehad over dit examen. Een examen waarna je zeker weet dat je de stof beheerst, dat je vakbekwaam bent. Dat weet ik nu nog steeds niet. Niet aan de hand van dit examen. Maar goed, geslaagd is geslaagd.

Conclusie
Deze ervaring geeft weer dat er nog veel te verbeteren is inzake de WFT examens. Opleidingsinstituten moeten beter aansluiten op de eisen. Nu wordt er voor veel geld extra trainingen gegeven. Veel geld terwijl er dagelijks personeel wordt ontslagen en bedrijven failliet gaan door gebrek aan marge. Daar zijn uiteindelijk ook de opleidingsinstituten en de branche niet bij gebaat. Ik hoop dat dit praktische artikel bijdraagt aan betaalbare oplossingen door nog meer praktijkgericht de oefenvragen en examens zo in te richten dat dit op elkaar aansluit.

Deel je ervaring op Ervaringsloket. Hopen dat de CDFD en minister er wat mee doen.

Mijn contact met de CDFD 10 september 2014
Ik heb op 10 september de CDFD gebeld op advies van een goed gesprek met de AFM die reageerde op mijn tweets. Bij de CDFD heb ik mevrouw Beekveldt gesproken. Deze mevrouw kwam op mij afstandelijk en erg ambtelijk over.
Via een mail heb ik haar gewezen op dit blog met het verzoek hierop te reageren.
Beekveldt haar reactie van 30 september 2014 leest u hier. 

Een korte impressie van hetgeen Beekveldt schrijft. 30 september 2014
"Of een bepaalde studie geschikt is voor iemand, is uiteraard in zijn algemeenheid  afhankelijk van iemands specifieke kwaliteiten en persoonlijkheid. Er zijn vele opleidingen op de markt afgestemd op studie, ervaring of persoonlijke voorkeur. Ook de kosten zijn heel divers; het is immers een open markt. Adviesvaardigheden zijn inderdaad lastig uitsluitend via boeken onder de knie te krijgen; vele opleiders bieden dan ook trainingen aan op locatie. Het is de taak en verantwoordelijkheid van opleidingsinstituten om hun lesstof en trainingen optimaal af te stemmen op de Wft-examens (niet andersom, dat geldt ook voor andere overheidsexamens, zoals rijexamens, CBR is een centraal exameninstituut, rijscholen proberen ieder op hun manier de leerlingen klaar te stomen voor het rijexamen). De Wft examens zijn relatief nieuw:  de markt heeft tijd nodig om te wennen en de opleidingsinstituten hebben tijd nodig om hun opleiding te perfectioneren. De Staat formuleert slechts de exameneisen en stelt de examenvragen vast.    

Het CDFD is continu bezig om met de kwaliteitszorg rondom de examinering. Nu de Wft –examens “ staats” examens zijn geworden,  dient hetCDFD/Ministerie van Financien periodiek rekening en verantwoording af te leggen aan de Tweede kamer. De Tweede kamer houdt de ontwikkeling  dan ook nauwkeurig in de gaten  De markt wordt dan simultaan op de hoogte gehouden..  Uw zorg wordt begrepen: binnenkort zullen er nieuwe oefenvragen worden gepubliceerd, zoals ook aan de Tweede Kamer is beloofd. Ook met de vertegenwoordigende organisaties zoals bijvoorbeeld Adfiz is het College in gesprek. Ervaringen worden gedeeld en suggesties worden meegenomen in de diverse verbeterslagen."

Fred de Jong op bezoek 1 oktober 2014
Op 1 oktober 2014 nam Fred de Jong, sinds kort toegetreden bij de CDFD de moeite om in Barneveld mijn ervaringen en mening over de WFT examens en de CDFD aan te horen. Het was een prettig en uitgebreid gesprek. Hij zegde toe mijn ongenoegen en de zorgen mee te nemen als verbeterpunt in het overleg bij de CDFD. Ik ben benieuwd of deze bureaucratische instantie in beweging te krijgen is of dat er een financieel infarct in Nederland komt als die eigenwijze ambtenaren niet meer praktijkgericht gaan werken. Ik vrees voor het laatste.
Wordt vervolgd. Laat gerust je reactie achter of mail mij vertrouwelijk nico@koesveld.nl 

11 opmerkingen:

  1. Het bevreemdt mij al geruime tijd dat zeer professionele adviseurs, waarvan ik weet dat zij absoluut ter zake kundig zijn en hoge scores in klantbeleving en advieskwaliteit noteren, toch zakken voor de examens. Bij navraag via social media lijkt het erop dat de examenvragen niet of nauwelijks aansluiten op de praktijk. Ook heb ik enkele passages van studiemateriaal gezien waar ik qua niveau mijn wenkbrauwen bij optrek. Volgens mij is de consument gebaat bij adviseurs die terzake kundig zijn en die volledig op de hoogte zijn van de actualiteiten. Het lijkt me dat examenstof daarop moet toetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren examen WFT PE plus schade zakelijk gedaan. Enkele jaren geleden afgestudeerd op HBO FSM, sindsdien meerdere A- certificaten gehaald en werkzaam als assurantie-adviseur.

    Voor het eerst gezakt met een 4. Het gaat werkelijk nergens over. Ik heb 80% gegokt, en (bijna) niks aan de leerstof gehad.

    Het valt me inderdaad ook op dat er weinig collectief tegen wordt opgetreden. Jammer. Dit zullen wel een paar herkansingen worden. Gelukkig ben ik nog jong. De liefde voor het verzekeringsvak is, als het op deze manier doorgaat, bij mij snel vervlogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem,

      En in die laatste zin zit nu net de crux van het hele verhaal. Liefde voor het vak, bevlogenheid, aandacht voor je klanten zijn zaken die niet te toetsen zijn maar zijn nu juist wel van invloed op de beslissingen die de klant neemt. Dit is eenvoudigweg niet te toetsen.

      Ik loop zelf al 25 jaar mee en heb alles dus al wel een keer gezien. Toch zorgt juist de liefde voor het vak en de zorgzaamheid voor mijn klanten er voor dat ik keer op keer op zoek ben naar het beste advies. Voorwaarde hiervoor is dat ik permanent over de meest actuele kennis beschik (of zelf tot mij genomen of weten bij wie ik deze kan krijgen). Dit laatste is te toetsen maar nogmaals het eerste niet.

      Als starter zijn zaken als vaardigheid en competenties sowieso al lastiger vanwege het ontbreken van praktijkervaring. Je ziet daarom in jullie leeftijdsklasse ook veelal (ruime) voldoendes op kennis maar onvoldoendes op de beide andere sectoren.

      Ik hoop dat het je lukt de liefde voor het vak vast te houden want er is een steeds grotere behoefte aan mensen zoals jij. Jonge mensen met liefde en passie voor het vak die het stokje over durven te nemen van de mensen die ondersneeuwen in wet- en regelgeving.

      (excuses voor de late reactie, had het blog nog niet eerder gelezen).

      Sorry Nico, ik wilde niet anoniem reageren maar kan geen mogelijkheid vinden om gewoon mijn naam te vermelden.

      Verwijderen

  3. Beste Nico,

    Ik heb met belangstelling je blog gelezen. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben gisteren op examen geweest voor pe wft hypothecair krediet. Ik loop al 26 jaar mee in het vak. De voorbereiding voor het examen heeft mij erg veel onrust en stress bezorgt. Ik heb er erg veel voorbereidingstijd aan besteed (minimaal 60 uur) In de rekenvragen zitten veel instinkers die niets met kennis te maken hebben. Je oog moet er toevallig op vallen.
    Wat mij het meest steekt is dat dit circus elke 3 jaar terug gaat komen. Veel adviseurs zullen dit niet volhouden en uiteindelijk letterlijk omvallen. Het ziekteverzuim schijnt ondertussen ook flink op te lopen…
    Politiek gezien lijkt het electoraal schijnbaar erg goed te scoren om die bankiers eens flink aan te pakken. En ja een aantal lieden uit de financiële wereld hebben de boel flink belazerd. Het merendeel doet echter elke dag zijn stinkende best om zijn klanten goed te kunnen bedienen. Het kan toch niet waar zijn dat wij hierdoor geslachtofferd worden
    Er worden op dit moment echt spelletjes gespeeld. Er wordt een sector opgetuigd waarvan we over een aantal jaren zullen vaststellen dat daar enorme bedragen worden verdiend over de ruggen van veel hardwerkende adviseurs.
    Ik was gisteren een half uur voor aanvang aanwezig. Het is ongelooflijk hoeveel adviseurs met enorme stress zaten te wachten… Velen kwamen voor de zoveelste keer. Ik hoorde van een aantal dat ze willen stoppen met dit vak…Dit houdt niemand vol!!! Een dame begon spontaan te huilen Ze zat hier voor de derde keer. Haar baas had aangegeven dat als ze nu niet zou slagen ze haar baan zou verliezen. Er waren er zelfs bij die al meer dan vier keer op zijn geweest en elke keer zakken met een 5. Bij collega’s op de zaak hoor ik ook dat ze op het randje van overspannenheid zitten. Het betreft collega’s die al jaren in het vak zitten en hun sporen dubbel en dwars verdiend hebben. Ik heb de indruk dat de opleidingsinstituten bewust niet alle info in de oefenstof stoppen zodat je verplicht bent dure bijscholing te nemen. Er is nauwelijks concurrentie (er zijn slechts een paar spelers) die gigantisch hun zakken aan het vullen zijn.
    Denk aan Welten/Dukers, Hoffelijk, Lindenhaeghe NIBE.
    Wat mij verder boos maakt is dat er geen enkel ander vak te vinden is waar dit soort achterlijke zaken spelen.
    • Waarom hoeven de ambtenaren van Dijsselbloem niet eenzelfde traject te doorlopen? Zijn hun antwoorden minder van belang voor de burgers? Ik heb letterlijk van een aantal klanten begrepen dat ze verkeerde antwoorden gekregen hebben op vragen van ambtenaren van de belastingtelefoon. Ik hoop dat hier eens iemand aandacht aan besteed!
    • Waarom hoeft een kamerlid niet elke drie jaar een examen af te leggen voor de gebieden waar hij het Nederlands volk voor vertegenwoordigd?
    • Waarom hoeft een chirurg niet elke drie verplicht opnieuw een examen af te leggen? Is zijn handeling minder belangrijk dan een financieel advies?
    • Waarom hoeft een advocaat naast studiepunten niet elke drie jaar een verplicht examen af te leggen??? Minder belangrijk dan financieel advies als je een cliënt onvoldoende bijstaat
    • Waarom hoeft niet iedereen met een rijbewijs elke drie jaar op examen…. Is financieel advies belangrijker dan veiligheid op straat… Heel Nederland zou op zijn kop staan als dit zou worden voorgesteld… Wij als financieel adviseurs wordt in feite wel een vergelijkbare verplichting opgelegd… Denk hier maar eens over na!
    Ik ben overigens in de gelukkige omstandigheid dat ik wel in een keer geslaagd ben.. Maar het heeft ook mij ontzettend veel stress bezorgt. Veel vragen hebben niets met kennis te maken…. Er is alleen een nieuwe wereld gecreëerd waar een paar opleidingsinstituten helemaal binnen lopen.
    Ik hoop dat er verstandige mensen zijn die deze debiele praktijken kunnen stopzetten… Het is anders wachten tot het eerste slachtoffer valt (als dat al niet gebeurd is)

    Groeten en veel succes met je strijd tegen dit onrecht…


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg herkenbaar. Sinds 1998 werkzaam in dit mooie vak. Via assurantie B het volledige A diploma gehaald. Altijd PE prima kunnen doen. In 2014 PE Plus zakelijk en daarna PE plus inkomen (pittig) in 1x gehaald. Nu 2x gestrand op PE Plus vermogen, ik krijg er de vinger niet achter. Inzage wordt je moeilijk gemaakt (3 plekken of zo in NL en dan ook nog op afspraak). Vragen die gesteld wordt over een vrijstelling in box 3 welke in 2012 is afgeschaft (kindertoeslag) kon het in het boek niet vinden en als je googelt kom je tegen "dat er weinig ruchtbaarheid gegeven is aan de afschaffing hiervan". Hoezo moet dat nou gevraagd worden dan. Het is werkelijk een tombola van vragen, fiscale regimes van tig jaar geleden die je feilloos moet weten. Dan die cesuur van 6,8, HOEZO? velen in NL slagen met een 5,5, waarom is die 6,8 nodig? Het levert veel stress, frustratie en irritatie op. Opleidingsinstanties die veel / heel veel geld verdienen op moment. Ik hoop echt dat hier iets tegen gedaan wordt, krijg wekelijks e-mail van Lindenhaeghe over hoe fantastisch ze wel niet zijn, man man man wat een commercie over de rug van verzekeringsadviserend Nederland. Een minister die zowat geen krimp geeft als er zorgen worden geuit door partijen en brancheorganisaties. Triest!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag weer gezakt voor PE plus zakelijk. Inmiddels 4x gedaan. Kennisvragen inderdaad geen problemen mee, maar vandaag ook nog 1 vraag gehad wat NIET in het boek van Nibe staat maar ook niet in het boek van Lindehaege. Tot nu toe heb ik nog niets zelf moeten betalen. Nu ik geen werkgever meer heb, moet ik het zelf betalen. (Niet de reden, dit was ivm 3 jarige werkperiode en geen vast contract). Dat gaat er in hakken 130 euro per toets. Ik word er schijt ziek van. Zakkenvullers... dat zeiden ze over de financiële wereld... nou bij de opleidingsinstituten kunnen ze er ook wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij, Learncare Academy, zijn begonnen als examenbureau Wft. Natuurlijk hebben wij ons afgelopen jaar ingelezen en veel blogs gevolgd. Toch zij we recent gestart. We hebben praktijk ervaring als examenbureau NEN 8048 die waren niet altijd even positief. Acht jaar geleden zijn we begonnen als examenbureau voor het afnemen van de NEN 8048-2 persoonscertificering voor schuldhulpverleners. Ook zeer veel weerstand en examens die niet aansloten op de praktijk. In het begin zakte 90% van de vaak ervaren schuldhulpverleners. Grote commotie niemand wilde meer examen doen. Samen met KIWA Nederland (certificatie instituut) zijn toen de examens aangepast, minder modules en praktijk gerichtere vragen. Heeft wel enige jaren gekost nu loopt het redelijk ongeveer 80% in de praktijk werkzame schuldhulpverleners slaagt voor de eerste keer. We zijn nu bezig eigen Wft opleidingen te schrijven waarin we zeker alle opmerkingen mee nemen die we hebben gehoord. Degene die verantwoordelijk is voor de Wft binnen Learncare heeft recentelijk zelf examen gedaan en is geslaagd met een 8. Heeft wel veel geoefend in om de vraagstelling onder de knie te krijgen. Examentraining heeft zeker nut gezien onze ervaring met de NEN. Waar we wel voor moeten waken dat het betaalbaar blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Nico, collega uit Ede hier! Herken me erg in jouw blog.
    Heb in januari met veel geluk, daar geen tijd om te leren, in 1 keer gehaald WFT Plus Zakelijk. Geluk dus!
    Nu eindelijk geslaagd na enorm veel studie-uren voor WFT-Plus Inkomen.
    Wat een vreselijk lastig examen is dit!
    Veel geleerd; eerste keer dramatisch gezakt met een dikke 4; 2e keer per ongeluk (want je krijgt er echt stress van) opgegeven voor het volledige WFT Plus Inkomen examen en weer gezakt met een 4; derde keer geslaagd.
    Nog nooit zo blij geweest een examen achter de rug te hebben.
    Wat echter tot mij doordrong is het feit dat ik qua adviseur niet beter ben geworden. Ben ik nu een beter adviseur? Denk het niet want wat heb ik wel en niet goed gedaan? Wat heb ik wel en niet begrepen? Geen flauw idee dus het leermoment ontbreekt!
    Beter adviseur door deze wijze van toetsing? Betwijfel het!
    In tegenstelling tot het gevoel dat ik had na deelname aan de PE-sessies voorgaande jaren. Sparrend met collega's over actuele en relevante onderwerpen. Daar werd ik wél wijzer van!

    Toch nog maar WFT-Plus Hypotheken doen en hopen dat er de komende jaren nieuw besef komt bij de beleidsbepalers dat deze wijze van toetsing in niemands belang is.
    Correctie: wel in het belang van de opleidingsinstituten uiteraard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In verband met het verlies van assurantie B diploma uit 1979 en ondanks all pe behaalde punten vanaf 2008 werd mij verteld dat ik weer wft basis en schade moet doen. Als zeer ervaren schade behandelaar ging schade prima. Wft basis, materie waarin ik niet werk al 3x gezakt met een 5! ...de druk van t moeten slagen om werk te kunnen behouden ligt hoog..collega's slagen door te gokken! het zou toch ontzettend triest zijn als ik mijn baan kwijt raak terwijl ik zeer kundig en goed ben in t schadevak! trieste zaak...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je je diploma in orde hebt gehouden met alle PE punten, hoef je WFT basis alleen PE examen te doen voor 1 januari 2016. Dus geen total examen. Dat is op zich te doen, als je een trainingsdag en wat proefexamens doorloopt. De stof is inderdaad lastig.

      Verwijderen
  9. dank voor je reactie helaas door verlies assurantie B wat nergens meer boven water is gekomen weer de basis in zijn geheel......

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor uw bijdrage. Deze wordt na controle mogelijk geplaatst.